In de discussie kwamen verschillende thema’s aan de orde. Een van de hoofdthema’s was de effectiviteit van reintegratie. Kamerleden stelden daar in de verschillende blokken steeds vragen over. In het blok van de wetenschappers werd oa naar voren gebracht, dat ‘een stok achter de deur’ effectief zou zijn bij reintegratie. Maar de wetenschappers spraken zichzelf een beetje tegen, want tegelijkertijd werd gezegd dat de effecten van positieve en negatieve prikkels moeilijk te meten zijn. De effectiviteit van ‘een stok achter de deur’ werd vooral naar voren gebracht door de vertegenwoordiger van TNO Arbeid. In het blok werden de oorzaken van de geringe effectiviteit van reintegratie uitgebreid besproken. Een van de wetenschappers bracht naar voren, dat een effect van gedwongen trajecten is, dat de mensen al voor ze in het traject gaan eieren voor een geld kiezen en een baantje nemen, om van het gezeur af te zijn. Dit effect wordt in de effectiviteit van reintegratie niet gemeten. Men veronderstelde stilzwijgend, dat deze mensen allemaal betaald werk gaan doen. Daarnaast werden andere oorzaken genoemd voor de gemeten ineffectiviteit van reintegratie. Het was allemaal een meetprobleem. Men noemde verschillende concrete onderzoeksprojecten, waarin de bij-effecten als positief effect moeten worden meegenomen. De wetenschappers pleitten voor meer onderzoek.
Activering en een ‘stok achter de deur’. Het effect van ‘de stok achter de deur’ kwam in andere blokken ook ter sprake, soms in de vorm van een discussie over mensen met rust laten wel of niet. Met name de wethouders van de grote steden die inspraken pleitten voor een aanpak, waarbij het uitgangspunt is: iedereen kan wat, en we laten niemand aan de kant staan, en iedereen moet, desnoods onder druk, sociaal geactiveerd worden, dat is goed voor de mensen zelf, iedereen doet mee, maar de inzet van reintegratiegelden hiervoor hoeft niet als doelstelling te hebben toeleiden naar betaald werk. Dat zit er voor velen niet in. Slechts iets van 25% van de reintegratiegelden wordt daarvoor ingezet. Je moet ook naar andere doelstellingen kijken en die bewust nastreven en in het beleid inbouwen om de effectiviteit van de inzet van financiele middelen te beoordelen. Achteraf sprak ik met een ambtenaar van de gemeente Den Haag, die zei dat wel degelijk ongeveer de helft van de bijstandsgerechtigden in Den Haag thuis achter de geraniums zit en sociaal geactiveerd moet worden. Dit geldt met name voor een groep die ooit opgenomen is geweest in een psychatrische inrichting in de omgeving van Den Haag. Die mensen moeten geholpen worden actief te worden in de samenleving. (Dit nav mijn opmerkingen tijdens het blok, maar ook tegen hem nogmaals, dat veel bijstandsgerechtigden helemaal niet inactief zijn en dat meer moet worden aangesloten bij de activiteiten die ze al doen) Uit de discussies bleek dus, dat de reintegratiegelden op grote schaal door gemeenten niet worden gebruikt om iemand toe te leiden naar de arbeidsmarkt, maar naar sociale activering of maatschappelijke activering. Ook kwam naar voren, dat het budget van de reintegratiegelden in het nabije verleden is teruggebracht van 3 miljard naar 2 miljard en dat dit nog verder naar beneden gaat naar 1,7 miljard. Daarnaast kwam naar voren, dat maar een beperkt deel van deze gelden wordt besteed op de particuliere reintegratiemarkt. Jongehandicapten In de discussie met het UWV kwam het verwijt naar voren, dat het UWV te weinig doet om arbeidsgehandicapten in het algemeen en Wajongers in het bijzonder aan betaald werk te helpen. De middelen voor reintegratie zouden te weinig voor die groep worden ingezet. Het UWV ontkende dit. De reden dat minder gelden voor die groep worden ingezet zouden gelegen zijn in het feit, dat door de strenge herkeuringen en de WIA de groep die in aanmerking komt voor reintegratie is veranderd. Minder mensen komen voor daadwerkelijke reintegratie in aanmerking, dus wordt er ook minder geld uitgegeven aan die groep. Momenteel zitten zo’n 10.000 wajongers in een traject, heb ik begrepen. Ter sprake kwam ook nog tijdens de discussies dat Albert Heijn een groot aantal Wajongers in dienst wil nemen, maar dat dit project moeizaam verloopt. Belangentegenstellingen De twee punten effectiviteit van reintegratie en wel of geen stok achter de deur kwamen ook naar voren bij het discussiepunt of je een Persoons gebonden Budget en bv een Individuele reintegratieovereenkomst moet invoeren. Wel werd gezegd, dat de effectiviteit van het PGB groter is dan het op een andere wijze inzetten van middelen, en de noodzaak daarvan kwam in enkele blokken in beperkte mate naar voren, als onder deel van het streven, mensen meer de ruimte te geven een eigen invulling te geven aan hun reintegratie. Een van de aanwezigen zei daarbij dat dan de macht van de klant manager moest worden ingeperkt. Hierover kwam ook een vraag van Spekman, maar in mijn herinnering kwam hierop geen echt antwoord. Piet van der Lende |